Vi har under helgen tagit del av information om att containerfartyget MSC Aries har kapats av iranska militärer i Hormuzsundet. […]
Vi har under helgen tagit del av information om att containerfartyget MSC Aries har kapats av iranska militärer i Hormuzsundet. Kapningen skedde via helikopter och aktionen påminner mycket om det tillvägagångssätt som Iranstödda Houthi rebellerna använde i början av krisen vid Röda Havet. Händelsen innebär att riskområdet har expanderat samt en eskalerande kris i mellanöstern.
MSC Aries är ett portugisiskt flaggat fartyg som drivs av MSC, men det är kopplat till en israelisk miljardär vilket tros vara anledningen till Irans agerande. Fartyget skulle åka från Persiska viken till Indien och enligt MSC fanns det 25 besättningsmedlemmar ombord vid tidpunkten för kapningen.
Adrienne Watson, talesman för Vita husets nationella säkerhetsråd, har uttalat sig och sagt att besättningen består av indiska, filippinska, pakistanska, ryska och estniska medborgare och hon har uppmanat Iran till att släppa fartyget och dess internationella besättning omedelbart. Än så länge verkar det som att besättningen fortfarande är ombord på det kapade fartyget.
Vi på C Land har inget gods ombord på den drabbade båten. Däremot så ska man ha med sig att kapningen och oroligheterna i området givetvis påverkar hela näringen.
Vi fortsätter att följa utvecklingen och vid funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss!
Med vänliga hälsningar,
C Land Logistics.
Konflikten vid Röda havet har nu pågått i över 100 dagar och den fortsätter att påverka handeln och vår industri, främst […]
I 95 dagar har konflikten vid Röda Havet pågått och spänningen i området är fortsatt påtaglig. Houthi rebellerna visar tydliga […]
Över 65 dagar har passerat sedan den första attacken vid Röda Havet och medialt så har det tystnat något, men […]
Vi har nu gått in i februari månad och ännu har vi inte sett slutet på den konflikt som utspelat […]
Över 30 dagar har gått sedan den första attacken vid Röda Havet och än så länge har konflikterna inte lagt […]
Efter ytterligare attacker mot containerfartyg vid Röda Havet så inleds år 2024 med fortsatta oroligheter i området. Den 30 och […]
Efter en lång julhelg så vill vi återigen uppdatera er om situationen kring Röda Havet och de missilattacker som inträffat […]
Det börjar närma sig jul och därmed även ett nytt år. När vi summerar år 2023 så kan vi konstatera […]
I måndags skickade vi ett första utskick gällande situationen kring Röda Havet och missilattackerna mot containerfartyg i området. På daglig […]
I slutet av förra veckan inträffade ett antal missilattacker vid Röda Havet och vi har fått bekräftat att tre containerfartyg […]
Tidigare under hösten så informerade vi om införandet av koldioxidskatt vid import av vissa varor, CBAM, (C Land News #217). […]
Som vi tidigare har informerat om (C Land News #211 & #220) så väntas handel med utsläppsrätter, ETS, utvidgas och […]
För några veckor sedan var Magnus, Jonas och Henrik från C Land Logistics på Global Freight Groups (GFG) årsmöte som […]
Vi vill informera om att C Land Logistics AB förvärvas av det Hamburg-baserade logistikföretaget Fr. Meyer’s Sohn som nu stärker […]
Tullverket har introducerat ett nytt importsystem, även kallat TESS, där alla standardtulldeklarationer för fri omsättning ska lämnas in från och […]
Som tidigare informerats via C Land News (C Land News #211) så väntas handel med utsläppsrätter, ETS, utvidgas och implementeras […]
Tullverket informerade i går om att det från och med den 30 september 2023 är förbjudet att importera ett antal […]
Vi har tagit del av ny information från Tullverket vad det gäller införandet av koldioxidskatt för vissa varor. En gränsjusteringsmekanism […]
Under förmiddagen har vi tagit del av information om att den kraftiga tyfonen Saola nu närmar sig södra Kina. Ovädret […]
Svenska Hamnarbetarförbundet meddelande under gårdagen att den tänkta strejken i Göteborg och Helsingborg, som skulle inledas imorgon, dras tillbaka. Förhandlingarna […]
Under förmiddagen så har vi tagit del av information om att det svenska Hamnarbetarförbundet varslar om strejk i Göteborgs roroterminal. […]
Som vi tidigare har informerat om i ett av våra C Land News så ser vi en fortsättning på rederiernas noggranna kontroller med […]
ETS, benämns också som handel med utsläppsrätter, är något som många av er säkert har hört talas om tidigare. Det […]
IMO (International Maritime Organization) är en global organisation inom FN vars huvudsakliga roll är att skapa ett regelverk för den […]