Som vi har informerat om tidigare så utvidgades EU:s system för Handel med utsläppsrätter, ETS, mot rederinäringen från och med den 1 januari i år. Direktiven inför 2024 handlade om att rederierna måste mäta och rapportera sina faktiska utsläpp samt köpa utsläppsrätter för varje ton koldioxid som genereras i transporter till och från det europeiska samarbetsområdet. Regleringens syfte är att minska koldioxidutsläppen inom EU och nå klimatmålen genom att införa en prissättningsmekanism för koldioxid.
Implementationen mot rederinäringen sker i etapper, där rederierna under detta år har behövt kompensera motsvarande 40% av sina faktiska CO2-utsläpp via handelsrätter (EUA). Denna andel höjs nu till 70% under 2025 och sedan till 100% från och med år 2026.
Den successiva ökningen av kompensationskravet enligt EUA-systemet innebär även förändringar i kostnadsstrukturen för tilläggsavgifter kopplade till utsläppsrätter. När kompensationsnivån stiger från 40 % till 70 % för rederierna, förväntas även tilläggsavgifterna för er som varuägare att justeras från och med 1 januari 2025.
Utöver regleringen gällande handel med utsläppsrätter så inför EU ytterligare en förordning inför 2025, FuelEU Maritime Regulation, som kräver att fartyg på EU-relaterade rutter använder koldioxidsnåla bränslen. Syftet med denna reglering är att minska växthusgasintensiteten för energiförbrukningen ombord på fartygen, vilket är en del av EU:s ”Fit for 55”-paket där målet är att minska utsläppen av växthusgaser med 55% till år 2030.
Även detta kommer troligtvis påverka rederiernas miljöanpassade tilläggsavgifter framöver.
Vi för en löpande dialog med rederierna för att kunna ge er mer detaljerad information om exakt hur och när dessa avgifter kan komma att påverka er som varuägare. Återigen ser vi en komplexitet i frågan men vi hoppas givetvis att situationen klarnar inom kort.
Utifrån ovan information så kan vi glädjande konstatera att vårt mångåriga hållbarhetsarbete inom C Land, där vi idag kan särskilja ned på relation och rederi, ligger helt rätt i tiden och där vi kan göra faktiskt skillnad. Utvecklingen återspeglar också ett större åtagande för att minska branschens totala klimatpåverkan. Genom att rederierna behöver investera i mer hållbara lösningar och anpassa deras verksamheter till internationella och regionala regler bidrar industrin till en framtid med minskade utsläpp.
Med vänliga hälsningar,
C Land Logistics.