Situationen i Europas omlastningshamnar

Publicerad 2025-02-26

Som många av er säkert har fått erfara så har vi sedan en tid tillbaka sett stora problem i Europas omlastningshamnar. Hamnarna är hårt ansatta på grund av att stora importvolymer nu anländer från Asien. Enligt en rapport från Container Trade Statistics (CTS) så ökade bokningarna för importsändningar från Kina till Nordeuropa med 17,6% i december 2024 jämfört med samma månad föregående år, vilket är en del av orsaken bakom problematiken. Dessutom låg många omlastningshamnar efter i sin hantering redan innan detta vilket gör att påfrestningarna blir ännu större. I vissa fall ser vi därför nu förseningar på upp emot 10–14 dagar och där tänkta ankomstdatum flyttas fram med kort varsel.

Något som däremot kan underlätta påverkan i omlastningshamnarna längre fram är att de bokade importvolymerna har varit lägre sen i slutet av januari/början februari. När mindre volymer ankommer så kan det förhoppningsvis innebära att hamnarna hinner i kapp med sin hantering vilket på sikt kan minska förseningarna. Följdeffekterna av detta kommer vi troligtvis inte se förrän i slutet av mars/början april, men det kan i alla fall leda till att situationen förbättras.

Nyhet av miljöstatistiken för era sjöfrakter

Som alla av er är medvetna om så har containerfartygen sedan i början av 2024 seglat via Godahoppsudden i Södra Afrika istället för via Suezkanalen som vi är vana vid. Detta innebär en längre transportsträcka som vi behöver ta hänsyn till i vår miljöredovisning av era transporter.

Då en sådan här situation inte har inträffat tidigare så har vi under en tid tillbaka utrett hur vi på bästa sätt ska redovisa detta mot er och nu kommit fram till en lösning.

Om ni går in i vår kundportal under modulen ”My Shipments” så kan ni trycka på knappen ”Export to Excel” för att få fram statistiken på alla de sändningar som vi har hanterat åt er. För de sjöfraktssändningarna som ligger med ETA från och med 1 mars 2024 så ser ni nu en ny kolumn som innehåller utsläppet för den extra transportsträckan som rutten via södra Afrika innebär.

Som alltid presenteras miljöstatistiken först när vi har fakturerat er för varje sändning, detta på grund av att det är först då som vi får fram det faktiska CO2-utsläppet baserat på det rederi som ert gods har gått med. Så för de sändningar som vi inte har fakturerat ännu är dessa kolumner tomma.

Om ni har några funderingar eller vill ha hjälp med att ta fram er miljöstatistik är ni varmt välkomna att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar,

FMS Sweden.

Logga in till COS
Shipment Status
Shipment No.
XXXXXXXX
Port of Loading
XXXXX
Destination
XXXX XXXXXXXXX
BL-number
XXXXXXXXX
ETD
XXXX-XX-XX
ETA
XXXX-XX-XX
No. of CLI
123
Gross Weight
1234.5
Volume
12.34